snabbt fototips - fota macro utan makroobjektiv eller makrolinser

    Datum: 2012-07-12 • Klockan: 05:14:47
Bilden är fotad med Canon EF 50mm f/1.4 USM. Kan man verkligen fota makro med det objektivet? Jo, objektivet har en närgräns på 45 cm vilket är ganska långt avstånd som kan vara oerhört irriterande. Men har du någon gång testat att vända på objektivet helt och hållet? Alltså att du tar av objektivet och håller fronlinsen mot kamerans spegel - då kan du fota makro! Detta går med vilket objektiv som helst mig veterligt. Så ut och testa nu!

   Innan du kommenterar:
   - Jag fotar med en Canon EOS 5D Mark II, du hittar hela min utrustning om du klickar på "kamera" längst upp i menyn.
   - Nej, jag gör inte bloggdesigner men är dock öppen för frågor.
   - Nej, jag vill inte göra något bloglovin- eller länkbyte.
   - Nej, jag vill inte vara med i dagens blogg eller ställa frågor i din frågestund. Tack!



Kommentarer
Maja

Skulle du inte kunna skriva ett inlägg med vad du har för fotoutrustning? =)

Svar: http://catrine.webblogg.se/2011/february/we-are-family-1.html :D
Catrine

2012-07-12 @ 13:34:04
URL: http://majahimajaha.blogg.se
Zoe

Jag har sett det tipset förut och kanske borde testa det! Men är det inte svårt med fokusen och sånt? :)

Svar: Alltså nja, eller det är alltid lite klurigare att fokusera när man fotar makro men om du har live view på din kamera så använd det så ska det nog gå ;)
Catrine

2012-07-12 @ 14:01:46
URL: http://photographybyzoe.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback