Vardagslyx

    Datum: 2011-05-31 • Klockan: 20:30:02
Det är svårt att blogga när det inte händer så mycket, det är vi alla överens om eller? Det enda som skiljer den här dagen från alla andra dagar är lunchen idag. Till lunch blev det jordgubbar med Ben & Jerry (Brownie fudge?) på ett berg tillsammans med Johanna. Muuums!

Gick ut en stund för kanske en halvtimme sedan, gick till en äng som var full med gula, ganska fula blommor. Drömsenariot hade ju varit att den ängen var full med olika färgglada blommor och en härlig solnedgång till det, någon som käner sig manad att fixa det till mig?

Godnatt till er alla!

Get a life

    Datum: 2011-05-30 • Klockan: 17:38:43
Canon EF 50/1.4 USM

Dagens sämsta: Att jag inte har någon egen dator längre. GAH! I mer än ett halvt år har jag fått låna en Macbook från skolan och idag var det dags att lämna in dom. Kommer jag få ett liv nu eller vadå?

Men det kommer inte drabba bloggen, wiihuu. ALLA i familjen har en egen dator  (Vilket betyder att jag är det svarta fåret... kanske den svarta filuren i inlägget nedan?) och de är ju VÄLDIGT villiga till att låna ut sina datorer till mig (not). Men jag ska klara av det här, spara och sedan köpa mig en egen.

Vi hörs för nu ska jag äta :)

Årets första båttur

    Datum: 2011-05-29 • Klockan: 20:08:48


Hej på er! Förlåt för att det inte var någon uppdatering på bloggen igår men hade massa andra saker att tänka på. I fredags gick jag och la mig 20 över 10(22.20), hela veckan hade jag gått och lagt mig 00.00 och vaknade superpigg i lördags. Var och kollade på Pirates of The Caribbean 4 3D, sjuuukt bra, se den! På kvällen blev det grillat och avslutade kvällen med att titta på Stardust, helt okej, men ingen film jag rekommenderar. Idag har det regnat hela dagen, jag trotsade vädret och fick med pappa till båten. Ville mest åka ut i typ stormen som en kul grej(och för att fota får, det är typ en ö med fria får på). Så vi åkte ut i regnet och blåsten, årets första båttur med andra ord.


Det var min icke-händelserika helg. Nu ska jag slänga i tvätt och starta tvättmaskinen, städa mitt rum och andra nödvändigheter innan Big Brother börjar.

Har btw lyssnat på den här i stort sett hela dagen och kan hela låten utantill♥

"I just wanna lay in my bed"

    Datum: 2011-05-27 • Klockan: 21:26:03
När jag fotade syslöjdsshortsen testade jag även att ta en bild på mig själv för att kolla skärpan. Loove it. Kanske blir självporträtt imorgon bara för det. Idag var ingen vill-vara-med-på-kort-dag så orkade inte ens anstränga mig och le, haha.

Såg nu att förra inlägget var mitt 200:ade här på blogg.se, wiihuu! Den här fredagen är superseg. Är inte alls sugen på något gott och orkar inte titta på talang så jag ligger typ bara i min säng, lyssnar på musik och väntar tills klockan blir runt 22. Går och lägger mig tidigt och hoppas på en bättre dag imorgon. Kanske går ut och fotar lite i solnedgången, fast den kanske redan har varit?

Hoppas ni har en bättre fredag än mig♥

Skolpepp för första gången på väldigt länge

    Datum: 2011-05-27 • Klockan: 13:49:21
Canon EF 50/1.4 USM

Slutade tidigt idag så nu är jag hemma och känner mig faktiskt peppad till att ta tag i alla nödvändigheter och måsten. Ska först ut och fota mina shorts som jag gjort i slöjden eftersom slöjdläraren vill ha en utvärdetring. Planerar att blanda i photoshop i det hela och fixa till bilderna där sedan så att shortsen ser snyggare ut än vad de egentligen är(HAHA). Ska först äta upp det som ni ser på bilden,

hejdå, bloggar mer senare, tills dess; Ha en fin fredag!

Hamnbesök och regnsmatter

    Datum: 2011-05-26 • Klockan: 22:00:44
Bild 3 är tagen med Pentax k-7

Följde med pappa till hans båt, mest för att fota. And so I did. Fick däremot höra pappas ständiga tjat om hans vattentäta pentax, och nej, jag springer hellre runt med paraply än fotar med hans pentax. Har inte kollat igenom bilderna ordentligt men det kanske dyker upp någon mer bild här på bloggen någon annan dag.

Nu ska jag titta på Big Brother som förövrigt börjar bli riktigt tråkigt, men man måste ju titta klart,

ha en fin natt, eller något sådant. Här i Göteborg regnar det och älskar smattret mot fönstrena så jag hoppas på att det fortsätter regna tills när jag ska sova, hihi.

Videoinlägg

    Datum: 2011-05-26 • Klockan: 18:15:20
Var ett tag sedan som det kom en videoblogg så här har ni en! ;) Anledningen till att jag inte spelar in i HD med kameran är för att då skulle inte videon publicerats förän typ sent ikväll. Aja, titta om ni vill ;D



Föresten, Klara, du som kommenterade DET HÄR inlägget, kolla bland kommentarerna, har svarat på din fråga där ;)

Svar på lite frågor

    Datum: 2011-05-25 • Klockan: 20:49:20

Har fått in tre frågor som jag tänkte svara på :)

 


Det är ett "allting-objektiv", allround liksom. Passar väldigt bra till porträtt och för att fota när det inte finns så mycket ljus. Köpte det för att bländaren var så stor och för objektivet hade fått superbra recensioner när det gäller bildkvalité. Dock passar det inte så bra som just macro eftersom närgränsen (så nära som man kan komma till motivet) inte är så värst bra. Har ett annat macro-objektiv och det räcker med det. ;)

Hela min kamerautrustning hittas HÄR.

 



Bländaren i ett objektiv avgör hur mycket ljus som släpps in. Vid en stor bländare, litet bländartal, till exempel 1.8 släpps det in mycket ljus. Objektivet är väldigt öppet. Man kan jämföra det med gardiner i ett fönster. En stor bländare är när gardinerna är helt öppna, då kommer det in mycket ljus, eller hur? Vid en liten bländare är öppningen i objektivet inte så stor, gardinerna är mer fördragna och det kommer inte in så mycket ljus. Bländaren avgör också hur mycket som är i fokus. Vid en stor bländare är det inte mycket som är i fokus, om du tar kort på en blomma blir bakgrunden oskarp. Om du tar med en liten bländare blir både blomman och bakgrunden skarp.

Skrev ett inlägg om kamerainställningar för ett tag sedan (LÄNK)





Först och främst, tack så jättemycket!! :D Hmm... är det fler som har problemet med att bilderna är förstora? Testa att uppdatera sidan när du är inne på min blogg. Om du fortfarande ser den gamla designen är bilderna förstora men i den nya ska inte bilderna vara förstora. Somsagt, är det fler som har det problemet?

Såhär ska det se ut:

[klickbar bild]



Undrar du något är det är bara att fråga! ;)

Canon EF 50/1.4 USM

    Datum: 2011-05-25 • Klockan: 19:24:29
Jag har köpt... CANON EF 50/1.4 USM!!!!!!!!!! Kommer sitta på kameran typ hela tiden nu. Jag menar, bländare 1,4, det är sjuuuukt stor bländare. Jag är kär.

Var ute för att snabbt ta ett par testbilder... och ja, somsagt, älskar't 

Hungrig!

    Datum: 2011-05-25 • Klockan: 16:36:45


Kom hem för kanske 40 minuter sedan och har hållit på med lite bloggsaker sedan dess. Är hur hungrig som helst, min mage kurrar och jag måste ha mat. Så måste äta och sedan skriva en sjuuukt tråkig uppsats. Bloggar senare för då kommer något spännande hem till mig! IIIH, excited!!

Hejssvejs

Tanken som räknas

    Datum: 2011-05-23 • Klockan: 21:37:41
Canon EF 50/2.5 Compact Macro

Jag är verkligen väääärldssämst på att plugga. För en timme sedan började jag plugga "på riktigt" till spanskaprovet som inträffar imorgon. Dessutom är provet ett grammatikprov i SPANSKA. Om jag hade varit smart hade jag pluggat hela dagen idag men klarar seriöst inte av mer skolskit. Även om jag vet att jag borde plugga så blir det inget av med det. Men som man brukar säga, det är tanken som räknas ;)

Är inte orolig för provet än men imorgon bitti kommer jag ha panik, men det problemet får vi ta då.

GODNATT

Ny design

    Datum: 2011-05-23 • Klockan: 15:26:56

Before...

ÄNTLIGEN
! Ny design, är sådärnöjd men det är lite småsaker som ska fixas, ska lägga in lite bilder och så. Nu ser inläggen helt åt "tjotahejti" ut. Bilderna är för små och så men det kommer snart försvinna, haha. Håååll ut, får väl blogga extra mycket för att få dom att försvinna ;)

Resten av den här måndagen ska jag sticka huvudet in i spanskaboken, wooohooo!


Vad tycker ni bättre/sämre?
Om ni tycker sämre är det helt okej med en anonym kommentar, hihi ;D


Jobbigt läge

    Datum: 2011-05-22 • Klockan: 18:55:16

Tamron 90/2.8

Idag har varit en seg dag. Läst provsidorna i biologin två gånger och läst om analogt. Och jo, jag bara måste ha en analog kamera. Är irriterad på mig själv som inte kunde låta bli att lära mig själv mer om analogt fotande. Flera timmars sökande på google och fotosidan har nu gjort mig fast bestluten till att köpa en analog canon. Ännu mer pengar behövs. Igår när barnbidraget kom fick jag föresten råd med ett objektiv som jag har sparat till i fyra, fem månader, ska beställa det på måndag. Skönt tänkte jag, nu slipper jag äntligen spara pengar och kan köpa massa kläder istället.

Men nej, nu ska en Canon AE-1 köpas, uuueeeh. Dessutom har ju inte kameran EF-fattning vilket betyder att jag måste köpa objektiv med FD-fattning också. GAH! Aja, ska få låna pappas analoga pentax och så får vi se om jag ändrar mig på måste-ha-canon-punkten/måste-ha-en-egen-analog-punkten.

Mina planer för kvällen... borde vara att plugga biologi men är så jäääkla less på min design så ska försöka komma någonvart med den.

HEJDÅ


Inte ett dugg effektiv

    Datum: 2011-05-21 • Klockan: 18:55:17



Har varit ganska så seg när det gäller pluggbiten idag... har skrivit klart en uppsats. Tiden liksom bara rinner ut. SKA läsa biologi nu, inget annat, inget annat.

Grattis till mamma som fyller år idag också!!♥

Veronica Maggio - Video

    Datum: 2011-05-21 • Klockan: 15:42:50

Bara ett litet klipp från igår :)

V.M @ Liseberg

    Datum: 2011-05-21 • Klockan: 14:09:44



Det var..... GRYYYYMT. Nu gillar jag henne ännu mer, och en sak som jag hade hoppats att hon skulle göra: Spela gamla låtar, wiihuu. Både från första och andra skivan :D Låten som hade mest jubel var "Jag Kommer", även "17 år". MEN JAJA. I fortsättningen kommer jag hålla koll på var hon är, för jag vill höra meeer! Sjuuukt mycket folk var det också, det stod många framför oss men ännu mer folk bakom oss, who knows? Grymt, grymmare, grymmast.


Hejdå, nu ska jag plugga hela dagen

Update: Såg nu på aftonbladet att det var folk som inte kom in? 20 000 människor var där, herreminjesus. Hon borde typ uppträda i scandinavium så att folk blir säkrade en plats. Vi stod i kö i typ 40 minuter innan vi upptäckte att hederskortgästerna bara kunde vandra in lite längre bort, uuuehh. Skänker en tanke till er som inte kom in, om det nu är någon sådan som läser detta.

Uppsats-skriverier

    Datum: 2011-05-20 • Klockan: 14:28:44


Såhär kommer min eftermiddag se ut fram tills typ halv sex då jag sticker in till stan för att se Veronica Maggio uppträda på Liseberg. Massa uppsatser att ta tag i, ska försöka vara så effektiv som möjligt så nu ska jag sätta igång med den här skiten,

chaaaoooo

Stressigt i skolan

    Datum: 2011-05-19 • Klockan: 19:44:53

Arkivbild

Massa saker i skolan nu. Sex uppsatser, två inlämningssaker och två prov kommer hinna passera fram till nästa torsdag. Helgen kommer bli den värsta plugghelgen ever, om jag nu för ovanlighetens skull verkligen pluggar och inte bara säger att jag ska plugga. 
Nu ska jag äta, vi skrives imorgon!

JAG KOMMER

    Datum: 2011-05-18 • Klockan: 20:36:10
JAG KOMMER, JAG KOMMER, JAG KOMMER, JAG KOMMER

TACK PAPPA!!!

Och föresten: Ni aaaaanar inte hur glad jag blir när det dyker upp en nu prenumerant via blogglovin, det peppar mig rejääääält! Snart blir det bättre inlägg, nästa vecka är sista veckan med prov och uppsatser, sedan får jag tid till att både fota och blogga mer! Tack för alla kommentarer på det senaste också, gillar er<3

Världens undergång

    Datum: 2011-05-18 • Klockan: 14:13:51
Nu är det snäppet värre än igår. Nu sitter jag här med två stycken minneskort... utan kamera. Min älskling(ingen ironi här inte!) är för tillfället hos mamma och jag är idag hos pappa. Ni drabbas också av det, för att jag har ingen bild att publicera eftersom this is the wrong damn computer. Därför så skulle jag ta en photobooth-bild eftersom jag inte vill ha bildlösa inlägg.
Det slutade med velande och inte-veta-hur-jag-ska-se-ut-syndrom.

Såhär går det till när jag ska ta bilder på mig själv i webcaaaamen:

"Nej, varför ser jag glad ut? Jag håller ju på att plugga, då är jag sur"


"Det är synd om mig för att jag måste plugga"


"Det är kallt och det regnar, därför gömmer jag mig under en filt (som i detta fallet råkar vara en tröja). Nu ser jag väl hjälplös ut?"


"Världen går under på lördag, jag vill deppa de sista dagarna"


"äsh, skit i alla bekymmer! Om världen går under på lördag så kommer jag slippa biologiprov, spanskaprov och tre uppsatsinlämningar, tjooohej"


Om världen nu kommer gå under så slipper jag (förutom massa måsten i skolan):
-min kommande 16års-kris, 17års-kris, 18års-panik, 19års-kris osv.
-uppkörning för bil (ASLÄSKIGT JU)
-och massa andra hemska grejer

Och nej, världen kommer inte gå under på lördag. Om världen går under så lovar jag på heder och samvete att ni som kommenterar "ko" får dela upp hela min förmögenhet i mellan er.

Tack för mej, leverpastej

Memor-ycards/ies

    Datum: 2011-05-17 • Klockan: 17:11:54
Eftersom jag lyckades glömma båda mina två minneskort (och batteriladdaren) hos pappa frågade jag mamma om jag fick låna ett minneskort för att det stod rosor på bordet utomhus som jag ville föreviga på bild. Jag hittar hennes gamla kamera och tar ut minneskortet och stoppar in det i kameran. Jag skulle då kolla vad som fanns på det och DET VAR MASSA BILDER FRÅN ÖLAND SOMMAREN 2010. Flashbacks, det känns som om det var flera år sedan. Nu längtar jag ännu mer till Öland sommaren 2011, gaaaah!


Känner också att man förändras en heeel del på ett år...

"alla har bråttom, det går fort här i staden"

    Datum: 2011-05-17 • Klockan: 14:22:11
Är hemma nu, eller för ett tag sedan. Åt lite, kollade lite bloggar, tittade igenom lite bilder och vi sätter punkt här.

I morse var det blött eftersom att det hade regnat hela natten, på morgonen gick jag ut med kameran och skulle fota lite droppar på växter men hann bara vara ute i 5 minuter, sedan var jag tvungen att gå. Det blev inte så värst bra så jag hoppas på regn imorgon(?!) och mer tid. Nu har jag hållit på med det här inlägget föööör länge och min data dör om 10 minuter vilket betyder att jag inte kan plugga, sjukt sorgligt.
"Ladda den smartass"
-Laddaren är inte i gångavstånd från mig



Ouupsi, tre minutas left, måste kiiilaaa

Da Da Dam

    Datum: 2011-05-16 • Klockan: 18:31:01
Haaallåå!

Idag var jag med klassen på en bondgård vilket tröttade ut mig reeejäääält så direkt efter den 1-timmes långa hemresan (från bondgården) sov jag. Sen åt jag. Sen ligger jag här(orka sitta upp) och skriver ett blogginlägg. Koncenterar mig på att läsa det jag skriver gör jag också eftersom bokstäverna envisas med att flyta ihop. Gick och la mig 23.58 för att vara exakt igår så jag kan väl skylla en del av tröttheten på mig själv.

Nu ska jag duscha och sedan typ kolla lite i det senaste nummret av Digitalfoto. Får ont i ögonen av dataskärmen så det är väl bäst att jag slutar med allt det här babblet,



godnatt, ha en bra morgondag!

Koder och sånt = hemsk tanke

    Datum: 2011-05-15 • Klockan: 20:39:50

Hejhopp! Idag har jag inte gjort någonting. Eller jag har egentligen inte gjort någonting alls den här helgen. Planerna för idag var egentligen att sticka ut och springa och åka ut med båten.. men nej, regnet förstörde ju precis allting.

Idag har jag som sagt inte gjort någonting vettigt (jag räknar inte att ta kort på sniglar som någon vettig syssla). Påbörjade en ny bloggdesign... eller planerade i photoshop och det har tagit hela dagen (??!). Men nu så måste jag ju föra över det till kodspråk, fyyyfaaaraoooo. Jag hatar koder och sån skit. Om jag inte lyckas så vet ni ju i alla fall att jag har försökt och så kan ni ju till exempel lådsas att bloggen ser ut som den gör på bilden nedan...

 

Tack för mej, leverpastej!

 

SEN SÅ VILL JAG TILLÄGGA ATT FEL LÅT VANN I EUROVISION OCH ATT JAG INTE FÖRSTÅR HUR ITALIEN KUNDE KOMMA TVÅA. Har gått och varit sur hela dagen pga Azerbadjans vinst och allt grannröstande.


Final!

    Datum: 2011-05-14 • Klockan: 21:01:28
Kollade igenom och rensade minneskortet förut innan jag skulle föra över bilderna till datorn. Hittade lite bilder som jag hade helt glömt bort och typ kommit i skymundan, här är fyra stycken.

Och ni, finalen av Eurovision börjar nu!! Tagga!
Hejar på Sverige såklart. Har btw lyssnat på Irlands bidrag hur många gånger som helst så jag kan den utantil. Gillar även Finlands bidrag för han den där Paradise Oskar är så söt. Hihi!

Droppe

    Datum: 2011-05-14 • Klockan: 17:19:11
Idag slog jag mitt egna personliga rekord i att sova. Sov till 13.40, helt sjukt. När jag vaknar sent brukar jag vara sur och skita i att göra någonting vettigt. Så nä, jag har inte gjort någonting vettigt idag. Det regnar dessutom ute också. Var ute förut när det inte regnade och sprutade vatten på gräs och sånt för att fota droppar.

Gick in igen och påbörjade att redigera en bild ganska så avancerat. Bilden här under består utav 4 olika bilder. Ville ha mycket i fokus och tog därför flera bilder med stativ på samma motiv fast med olika ställen i fokus. Höll sedan på att jobba med lagren i photoshop. Såhär blev det, är sådär nöjd.
Canon EF 50/2.5 + Close Up +1 +2 +4
f/4.5 - s.1/80 - iso100

Lax

    Datum: 2011-05-13 • Klockan: 17:42:57
Det blev...... *trumvirvel* ..... lax! En rätt som vi en gång gjorde i hemkunskapen för cirka ett år sedan. Tyckte det var sjukt gott och var lätt att göra. Fetaost-lax med grönsakspasta, vet inte hur många gånger som jag egentligen har ätit det haha, såå sjukt gott. Aja, skriver ner receptet här då:


Du behöver:
Laxfilé (fryst eller färsk)
Fetaost (i block)
Creme Freche
Tagliatelle (platt-spagetti)
Om du vill: Morot, squash eller någon annan rotfrukt.

1. Sätt på ugnen på 200°C

2. Om det är en fryst laxfilé; tina upp den i micron. Lägg den sedan på en tallrik eller något annat som inte är så djupt och som tål värmen i ugnen.


3. Mosa så mycket fetaost tillsammans med så mycket creme freche som du vill ha på en tallrik. Lägg sedan det du mosat på laxen som ett täcke.

4. Ställ in tallriken med laxen i ugnen. Den ska vara inne i ca 20 minuter.

5. Koka upp vatten i en kastrull. Lägg sedan i plattspagettin och eventuellt tillsammans med morot/squash som du har rivit till långa stänger. Kolla koktiden på pastan, det brukar vara 8 minuter.

6. När laxen och pastan är klar, äääät. Sen så kan du ju krydda lite som du vill.


Moppis å ja

    Datum: 2011-05-13 • Klockan: 11:59:06
Slutade 10.30 idag! Wooohoo! Tog moppen hem såklart, åkte på 70väg men det gick ju bra ändåå. Älskar att ha moppe, tog liksom 10 minuter hem. Direkt när jag kom hem tvättade jag den, det regnade men det gick ju bra det med. Nu sitter jag här hemma i shorts och linne, lyssnar på Lipstick (Irlands Eurovision-bidrag som borde vinna hela skiten) och funderar på vad jag ska göra. Klockan är bara 12... Juste, kanske borde äta?? Har inte ens tänkt på det förän nu...

Lipstick - Jedward (spotify)
Lipstick - Jedward (youtube)

Nu vet jag vad jag ska göra. Laga mat och sätta på en film. Leeet's doooo it,

CHAO

Visst är vi lika, moppis och jag?? Och nej, det är inte medvetet. Jackan är från stenåldern typ men den syns åtminstone!

500D eller 550D?

    Datum: 2011-05-12 • Klockan: 19:33:39

 

Hej Karin!


Det skiljer inte mycket mellan EOS 500D och EOS 550D i bildkavlité. 550D är en "efterföljare" på 500D och är endast lite förbättrad. 550D har fler megapixlar men jag anser inte att det är särskillt nödvändigt. 15 megapixlar som EOS 500D fungerar toppen om man vill förstora upp en tavla som är hyffsat stor(själv har jag en tavla på 1x1 meter på min vägg). Skärmen på 550D har även liiite fler megapixlar än 500D men man skulle inte märka det ändå om man jämförde skärmarna med ögat. 550D är byggd med lite mer metall än vad 500D är. Sen så kan jag inte komma på så mycket fler skillnader. 500D kostar 1000:- mindre än 550D.


Så det som du egentligen ska titta på är priset. Själv tycker jag att 500D är en toppenkamera för både nybörjare och för de som vill utvecklas. Om jag skulle köpt en kamera i nuläget(om jag inte hade min) och valt mellan 500D och 550D skulle jag ha köpt 500D och sedan köpt Canon EF 50/1.8 som du kan få för 900:-. Då hade jag både fått en kamera + ett ljusstarkt objektiv för samma pris som enbart 550D+kitobjektiv(t.ex Canon EF-S 18-55/3.5-5.6) kostar.

Kul att du valt Canon, välkommen in i canonfamiljen!

12 maj

    Datum: 2011-05-12 • Klockan: 16:50:38
Förlåt för mitt hemska bloggande de senaste dagarna men har pluggat eftersom att jag har haft prov fyra dagar i streck. Det här inlägget lär inte bli så mycket heller att hänga i granen (ni-vet-det-där-ordspråket). Den 12 maj, vilken jääääävla otursdag. Såhär ligger det till:

-Först och främst kan vi ju nämna fysikprovet imorse - fan
-Skitredovisning om tuberkulosskit
-Idrott, här börjar den riktiga oturen. Fick en sjukt hård fotboll på insidan av låret så jag sitter och väntar på ett rekordstort blåmärke. Inte nog med det. Fick ett knä i huvudet så nu har jag sjukt ont i huvudet med en jävla bula.
-MEN SEN SÅ STARTAR INTE MOPPEN. Fick ju kickstarta den(batteriet var slut) och det funkar inte. Den har ALLTID innan startat på första kicken(försöket) men nu, i skolan så startar den inte. Så efter sisådär 200 försök låser jag moppen och vandrar hem. Får hämta den sen när pappa kommer hem.


Ville bara hem och gråta liksom. Var väl tur att ingen var hemma... imorgon är det friiidrottsdag. ååh.


Arkivbild från Green Park i september 2010, London


Glassoped

    Datum: 2011-05-11 • Klockan: 21:55:42


Tjäna! Här sitter jag och käkar glass i moppehjälm.

Nä, men om sanningen ska fram: Var ute och testade moppen lite, kollade så att allt funkade och så. Äter glass ser ni ju också.

Nej, jag talade inte sanning. Allt som hon gör nu är p.g.a fysikprovet som hon ska ha imorgon. Hon föreslog för sin pappa att de skulle gå ut och testa moppen (för att fysik är så jekla tråkigt). Glassen kommer in i bilden när hon kommer på den briljanta ideén att lådsas tröstäta bara för att hon kommer faila alldeles totalt på provet. Är inte livet perfekt när man kan skylla ifrån sig och säga att glassuget man har beror på att man tröstäter.

Nej men ärligt talat, jag tröstäter.

Boom Chukka Chukka, I'm in love with yoooou

    Datum: 2011-05-10 • Klockan: 21:43:01

Sitter och tittar på Eurovision.
Bänkad framför tv:n med papper och penna. Det gäller ju att hänga med, inte-sant? Både diggar och skrattar, mest skrattar åt låtar som andra länder har ens haft mod att skicka iväg. Suckar lite över att vi skickade Eric Saade med sin knäppa låt. AJA. ÅÅÅÅH, nu kommer det en bra låt.... nää.. en tjej började sjunga. Myyycket bättre om en kille sjöng. Nu ska jag titta vidare,

tjaråååå

PS!! HEJAR PÅ FINLAND, GO GO GO GOOOO!!

Positiv tisdag

    Datum: 2011-05-10 • Klockan: 18:36:29
Maj är verkligen en toppen-månad har jag kommit fram till. Fint väder och inte långt kvar till lov. Just nu är det lite över 20 grader här i Göteborg och det är ju grymt skönt att kunna gå i shorts och inte känna någon temperaturskillnad när man går från inomhus till utsidan. Bara två prov kvar denna veckan då. Imorgon blir det att plugga till fysikprovet dagen därpå, alltså har jag en dag på mig. Toppen!

Jag kände att jag ville vara lite positiv, igår var hela jag pessimistisk till allting. Känns ju också helt okej att jag fortfarande har ont i foten och att det är friidrottsdag på fredag, hoppashoppas att foten inte hinner rätta till sig tills dess, vrickningen eller nu vad det är kunde inte ha kommit på en lägligare vecka, höhö.


Grillaaat. Okej, alltså, det är inte katten som är grillad. Jag syftar på bilden ovanför Selma förstås ;)

AM

    Datum: 2011-05-10 • Klockan: 16:14:40

Satt i en fåtölj och var så nervös så att jag ville hoppa upp ur den, har aldrig varit så nervös. Hjärtat slog typ dubbla slag och jag ville dö. Men, men, efter 40 minuter i provsalen har jag nu AM-körkort, JAG BLEV GODKÄÄÄÄND!!

Ignorera allt som står förutom de bokstäverna som bildar ordet godkänt, tack!


Käre gode juice

    Datum: 2011-05-09 • Klockan: 15:58:33
Sådärja. En dag avklarad på denna jobbiga vecka. Under de närmsta timmarna kommer jag att sitta med näsan i moppeboken, dricka upp juicepaketet, ajja mig över min onda fot(i hopp om att det ska ske någon förbättring) och ta ut en tagg från handen. Så ni kan ju lista ut själva att den här måndagen var i bajsets tecken (omoget Catrine..). Åh, känner mig flummig och oseriös. Bäst att sluta innan jag döper om bloggen till mylittleponnybloggen eller något liknande,

jajaja, tjaråå (min nya h3jdåfras)

Aldrig förr har jag uppskattat pressade frukter så mycket som jag gör denna kokheta dag... Bild tagen i spegeln, oooups, avslöjade de felvända bokstäverna så mycket?? Äh, nu slutar jag.

Blogg.se strulade igår

    Datum: 2011-05-09 • Klockan: 12:01:30
Blogg.se funkade inte alls igår så inga inlägg publicerades på blogg.se-bloggarna. Dääärför kom det inget inlägg igår. Är i skolan nu, uppdaterar när jag kommer hem!

Toppat

    Datum: 2011-05-08 • Klockan: 15:57:50
Efter ett halvt år med slitna toppar är det nu klippt. Eller i alla fall toppat, har blivit lite fäst vid långt hår så toppade det bara. 4-5 centimeter och håret känns lite kort, men det växer ju ut igen ;) Så ni som har tjatat på mig kan ju nu bara hålla tyst, hoho. Nu anser inte jag att det är långt längre, nu är det i normallängd!

Joo, jag vet att den första bilden är ofokuserad men min irkontroll är inte hos mig at the moment så att jag var tvungen att fokusera manuellt mot ett träd bredvid, men jaja, det får gååå.

Kvällen är din

    Datum: 2011-05-07 • Klockan: 20:42:21


Sitter och tittar på premiären av "kvällen är din". Åh, man blir så himla glad av det programmet. Och bara för att fylla ut det här inlägget kan jag tillägga att min lillebror sitter till vänster om mig och äter chips som luktar pyyyton. Cheese chili typ, bläk.

ha en fiiin lördagskväll

Sommarkänsla

    Datum: 2011-05-07 • Klockan: 17:21:34
Har inte märkt att klockan blivit så himla mycket, trodde klockan var runt 3, haha! Idag har jag mest legat i solen och läst moppe, har cyklat till mataffären och köpt vatten, fått en fluga i ögat (som dog :() och bara varit allmänt förvirrad.

Min lille femåriga granne kom över en stund och sprang omkring med min kamera och tog kort (autoläget kom till användning!) på alla blommor som fanns i både min och i hennes trädgård. Hade lite kameraprat med hennes föräldrar också vilket är typ det bästa som finns, snacka om kameror alltså ;)

Nu blir det grillat! Nomnomnomnom...

PS! Min lillebror ville att jag skulle tillägga att det var han som har kommit på rubriken. Jag gav honom hela mitt förtroende och sa åt honom att komma på en rubrik, hoho.

Uppdaterar mer ikväll!

Marabou Caribbean

    Datum: 2011-05-06 • Klockan: 17:55:39


Har precis smakat på den nya limited-edition-chokladen Marabou Caribbean. En chokladkaka där de har blandat i kokos tillsammans med banan. Det verkar som om folk tycker att den är god om man kollar på Marabousidan på facebook. Själv tyckte jag den var sådär. Jag gillar inte kokos, antar att det är det som är problemet... Dock gillade inte min lillebror heller chokladen. Den smakar bara banan i eftersmaken. Den är okej om man är i desperat behov av choklad eller om man har förlorat smaklökarna - eller det är i alla fall vad jag tycker.

Köp den om du älskar kokos, det är det som jag kan säga. Jag själv kommer däremot inte köpa den igen. Kommer i stället leta efter den snart försvunna Marabou Mango som också är limited edition (jeffla marabou).


Bzzååååh

    Datum: 2011-05-06 • Klockan: 15:44:42

Lensbaby Muse, fick ett fall av måste-fota-med-lensbaby pga inlägget igår.

Åh, härligt med fredag, brukar jag tycka. Nu är det: Fredag, trevligt. 4 prov nästa vecka, det är det som tynger ner allting. Två nationella i matte(måndag och onsdag), ett fysikprov om IT(torsdag) och dessutom moppeprov(tisdag). ÅH. Nä, nu ska jag glömma det för stunden och sticka ut på en joggingtur,

tjaråååå

Objektivtips: Lensbaby

    Datum: 2011-05-05 • Klockan: 20:10:09
Är inte direkt på ett toppenhumör idag. Men vad kan man förvänta sig efter ett svårt nationellt prov i matte som man vet har skitit sig? Åh, uäk, vill inte tänka på det... Eftersom det är så, så tar vi och snackar om något helt randooom:

Lensbaby
Lensbaby är fabrikatet på ett objektiv som skapar specialeffekter. Objektivet gör så att det man vill ha i fokus är skarpt medans omgivningen är "utsmetad". Och då menar jag inte kort skärpedjup, utan... äsh, kolla själva här nedan på exempelbilder. Dock så var det de enda bilderna med lensbabyn som jag har på den här datorn så bilderna gör inte objektivet rättvisa:


Det kan skapa coola effekter helt enkelt. Jag fick mitt som en julklapp i julas och har inte riktigt använt det så flitigt. Det är liksom mer ett för-skojs-skull-objektiv, men, i sommar kommer det nog användas lite flitigare när allt är färgglatt och så ;)

Såhär såg mitt objektiv ut, och ser fortfarande ut så, för ett tag sedan:

Objektivet har varken autofokus eller någon fokuseringsring utan det går till så att man sätter exempelvis långfinger och ringfinger (båda händerna) och trycker in toppen på objektivet. Man liksom trycker ner, som du kan se är det som ett dragspel. Krångligt att förklara. Men när man trycker ner fokuserar man, om man däremot vill ha fokus på någonting som är väldigt nära objektivet trycker man toppen uppåt istället. Man kan även flytta fokusen i sidleds, den måste alltså inte vara i mitten.

Bländaren ändrar man inte i kameran, man får med små plattor med olika stora öppningar som man placerar i objektivet.

Det här lille objektivet kan du få för 1500:-. Finns till de flesta olika fattningarna/kameramärkena.
http://www.scandinavianphoto.se/search/default.aspx?q=lensbaby
Lensbaby Muse är det som jag har ;)

Bluebärys

    Datum: 2011-05-04 • Klockan: 19:27:03
Sorry för nada uppdatering men jag pluggar inför nationella i matte som inträffar imorgon (gaaah!). Min eftermiddag har förutom matte bestått av
- jaga-iväg-en-svart-katt-i-strumpor som bråkar med Tusse och Selma (våra katter)
- inbillning av en hund som skäller utanför toafönstret som sitter högt upp vilket betyder att om det hade varit en riktig hund som var där skulle min granne, som förmodligen hade ägt hunden om det var en riktig hund, sett mig sitta där på toan. Så jag skyndar ju mig och springer upp för trappan. Nej, det var ingen hund någonstans?
- funderingar på att köpa en hårddisk, hehe... bra att införskaffa en sådan innan det är försent??
- funderingar på hur hårddisk stavas och höga skratt av att man kan skriva hår-disk. HAHAHAHAHAHAHA!


Och till detta meningslösa inlägg får ni en kass bild på något annat helt meningslöst

För ett par veckor sedan: Kexchoklad blåbär som också för övrigt är både kass och meningslös.

GEISHA ÅT FOLKET!!!!!!!
xoxo,

ääääääh, det kan hända att det här inlägget är borta innan ni hinner läsa det! Åh, matte gör en inte riktigt klok i huvudet....

Kampen med PhotoBooth

    Datum: 2011-05-03 • Klockan: 16:57:38
Efter två avsnitt av Project Runway och en skål med yoghurt+müsli kom jag på att jag har en blogg som jag inte uppdaterat idag. Så efter några suckar och gäspningar fann jag mig själv sittandes och försökte få till en bra bild på mig själv i webcamen, men nej. Efter sisådär 20 misslyckade kort, ett antal fejksmajl och en drös med fula miner gav jag upp och orkar inte försöka få det att se ut som att jag är snyggare.... nepp.

Mitt i allt det kom jag dessutom på att mitt hår är överallt, hur jag än gör hamnar det tillslut över hela ansiktet och blir tovigt fem minuter efter att jag har borstat det... längden behöver vi inte nämna nu, jag börjar faktiskt trivas med långt hår, kanske inte så trivsamt med slitet men whatever, ska förmodligen lösa det problemet i helgen.


Det är inte min dag idag.

Fototips: Fota blommor

    Datum: 2011-05-02 • Klockan: 21:02:15


Idag var en helt okej måndag, brukar tycka illa om måndagar men iiicke. I eftermiddags sprang jag runt som en galning i trädgården hos mamma, en vecka sedan jag såg den och nu så hade blommor kommit öööööverallt. Vår trädgård är som en blombutik, mamma är en blomgalning, så det är ju lite passande när det finns en kamera i närheten... hohoh. Offrade hela mig själv typ, låg ner i rabatten. VILKET MAN SKA GÖRA.


Fototips: När du tar bilder på blommor och sådant blir det oftast bäst när du tar från en vinkel som man inte ser dagligen. Till exempel ska du kanske istället för att ta kort på blomman ovanifrån(som man oftast ser blommor ifrån) så kan du ta från sidan eller varför inte underifrån. Gör bilden mer intressant. Var inte rädd för lite jord liksom...

Då kan vi ju samtidigt flika in att du ska ha en så stor bländare som möjligt, litet bländartal, t.ex 1,8 eller 2,8, så att bakgrunden blir suddig medans huvudmotivet är i fokus. Om du har något som reflekterar i bakgrunden eller något som lyser kan en fin bokeh göra bilden finare, första bilden. Testa motljus också, det är fiiint.


[exempel på bild tagen idag underifrån]


Det finns massa mer att säga om det och många visste det säkert redan men till er som inte tänker på sådant kanske får någon nytta av tipset :)

Kvällssol

    Datum: 2011-05-01 • Klockan: 21:15:16
För en halvtimme sedan tänkte jag, nu går jag ut och fotar innan solen går ner. Nu är den 9 och den lyser fortfarande, häääärligt. Kollar på Big Brother för övrigt, ut med Madde!

1a maj

    Datum: 2011-05-01 • Klockan: 19:59:33

De tre första är tagna med systemkameran på valborg och de fyra sista är tagna med mobilkameran idag, alla är redigerade i appen instagram på iPod Touch.

Hallå där!
Hoppas ni hade en fin valborg, jag har haft fullt upp i två dagar nu så har inte fått tid över till att blogga. Min valborg var väl rätt okej. Jag sov ut och sedan åkte jag tillsammans med Pappa och David till cykelaffären. David fick en ny fin grön mountainbike, utan fotbromsar vilket jag aldrig skulle klara av att vara utan på en cykel(panikattack). Efter det  såg vi på ChalmersCortegen som jag har gjort varje valborg i flera år nu, ganska tråkigt... Efter det blev det grillat med.... FÄRSKPOTATIS!! Inte svensk men ändå. Idag odlades föresten den första färskpotatisen i Sverige! 1500kr/kg får du klämma fram om du vill ha svensk färskpotatis....

Idag sov jag också ut, till 12.30. Sedan så var jag ute och sprang, låg i botten på pappas båt och tittade upp på himlen med Veronica Maggio i öronen. Köpte glass i hamnkiosken och vände hemåt igen. Kom hem och åt middag, reigerade lite och tiden flög iväg.


Det var den helgen, är inte så värst deprimerad över att den är slut och att det är måndag imorgon. Bara ett ämne kvar av nationella, två eller tre prov, lite inlämningar, lite läxor och några veckor sol, SEDAN ÄR DET SOMMARLOV!