Äntligen hemma

    Datum: 2011-06-30 • Klockan: 23:12:37
Tamron 90/2.8 macro
Zoo hade ett stort rum med fjärilar överallt, blev typ superlycklig, har velat fota fjärilar länge, haha!

Nu är jag hemma i Göteborg igen, ganska skönt faktiskt. Mycket enklare och man slipper vara rädd för att någon spindel ska attackera en, uugh. Imorgon lämnar jag hemmet igen för att åka ut med båten och övernatta på tjörn. Men I tell u more tomorrow about that, nu ska jag installera Sims 2 på datorn, haha, blev så sugen helt plötsligt. Har 3an installerad men blä, 2an är sååå mycket bättre!

Godnatt!

zoo & hard rock café i köpenhamn

    Datum: 2011-06-29 • Klockan: 19:34:34

Det kanske dyker upp lite djurbilder i veckan.
Gårdagen på Zoo var kul men väldigt varm. Trots att jag gick runt i linne och shorts var hela jag som en vandrande bastu. Har kommit fram till att om jag hade varit ett djur skulle jag vilja vara en babian, kärleksfulla djur! Efter många timmars stirrande på djur av olika slag åt vi på Hard Rock Café, muuums! Vi kom hem sent på kvällen, jag var übertrött och somnade nästan direkt.

Det är ännu varmare idag och jag sitter just nu i det varmaste rummet i hela huset med en sovande katt under mig. Jaja, slut på tjatet, vi skrives♥

Förtidspensionär

    Datum: 2011-06-27 • Klockan: 21:06:17
Canon 50/1.4 USM
Tog lite anorlundare självporträtt i förrgår. Till höger ser ni minoltan som jag hittade, treeeevlig sak!


Hejheeej! Ingentingdag idag, har varit inomhus och löst korsord/läst ("förtidspensionär" brukar jag ursäkta mig med). Kan typ inte vara ute för då kliar ögonen som tusan vilket leder till att jag har varit lite smått röd i ögonen de senaste dagarna.

Imorgon kommer jag vara borta hela dagen, ska till Zoo i Köpenhamn, en djurpark dvs om ni inte tyckte att Zoo var ett sånt uppenbart namn på en djurpark. Tar med mig kameran förstås, ni kanske får se bilder om jag inte tappar kameran i vattnet hos isbjörnarna eller om någon apa rycker åt sig den (PEPPAR PEPPAR!).

TJARÅÅ

Blå äng

    Datum: 2011-06-26 • Klockan: 19:20:48
Canon 50/1.4 + Tamron 90/2.8, använde stativ.
Tvingade pappa till att köra mig till en äng som jag råkade få syn på när vi åkte förbi med bilen där i förrgår. Full med blåklint(tack google) och prästkragar. Förutom att fota blommor idag har jag varit ute på promenaaaad. Nu ska jag äta den hederliga gamla maten köttbullar, potatis och lingon,

chao


you pepp mi app

    Datum: 2011-06-25 • Klockan: 22:59:25
Canon 50/1.4 (helt fel objektiv för det jag skulle fota, i knooow)
Jag måste köpa ett ND-filter snart...

Mitt ordförråd har inte funnits inom räckhåll idag. Förlåt för att jag inte har skrivit ordentligt idag men jag vill i alla fall säga HEJHEJHEJ till er nya som ploppat upp på bloglovin' det senaste, ni peppar mig veeerkligen. Hoppar runt i cirklar när jag ser en ny, idag kom det dessutom 2 nya så ni kan ju bara gissa hur jag reagerade på det.... hihi.

uppdaterar imorgon, SOV GOTT!♥

we are all different

    Datum: 2011-06-25 • Klockan: 17:55:33
Canon EOS 500D + Canon 50/1.4
f/1.4 • 1/4000sek • iso100

Midsommar

    Datum: 2011-06-24 • Klockan: 22:09:19
Tamron 90/2.8 + Canon 50/1.4 USM
Hejhej! Hoppas att ni haft en fin midsommar! För mig är midsommar inget speciellt, är inte så förtjust i den typiska "midsommarmaten" och jag ogillar musiken som spelas när folk dansar runt midsommarstången. I arild firas midsommar vid poolen(en utomhuspool för arildsbor) där en äng finns, man dansar runt en midsommarstång medans några från arild spelar fiol och dragspel. Jag stod och fotade bredvid, sjuuukt många kameror runt omkring, mest canon(woho!). Efter det åt vi. Är trött, gick upp alldeles för tidigt imorse, vid 10... haha.
AJA. HA EN FORTSATT FIN MIDSOMMARKVÄLL!

Får får lamm

    Datum: 2011-06-22 • Klockan: 20:05:19
Canon EF 50/1.4 USM
Här har ni lite får & lamm. Jag dör lite varje gång jag ser fåret på översta bilden. Den stod typ och stirrade på mig i en minut, en nyfiken liten sak alltså. De här bilderna är faktiskt tagna idag, ville nämligen gå till fårhagen igen fast med ett annat objektiv än kitobjektivet så idag gick jag dit igen fast med 50/1.4.


Nu ska jag äta middag, chao!

Baguette

    Datum: 2011-06-22 • Klockan: 13:29:34
Canon EF 50/1.4 USM
Typ världens godaste: Baguette, ost, tomat, skinka och salladsblad♥ 

Har precis ätit upp det på bilden ooovan och duschat. Det är faktiskt fint väder... eller just nu är det lite moln men i morse vankade jag av solen som kom in genom fönstret. Har blivit sjukt snuvig, kan ha varit för att jag häromdagen stod klockan 22 ute i trädgården för att försöka få igång internet... haha!

Jaja, vi får se vad dagen har att erbjuda. Ska försöka få pappa att sjussa mig till en bokaffär (OMG, böcker?!), aja,
vi skrives senare!

Idag har jag...

    Datum: 2011-06-21 • Klockan: 19:45:09
Canon EF-S 18-55/3.5-5.6
...klappat får! När man är ute på promenad i arild är man nästan tvungen att gå över fårhagar för att komma dit man vill. Så japp, vi kom rätt in i en flock med får, haha. Dem var... luddiga. En av dem gick efter oss, hon ville uppenbarligen ha mer kel. Idag har jag även hittat en gammal minolta, *hurraförgamlahusmedmycketgrejer*, den följer med mig hem, mwihi! 

HA EN FIN KVÄLL
ps. Imorgon kommer det lite bilder på får, mitt favoritfår med nummer 27. ds.

Svar: Var i Skåne?

    Datum: 2011-06-21 • Klockan: 11:30:32

Svar: Arild heter stället. Kanske någon mil från Höganäs. Man kallar det "fiskarby" och det är mest pensionärer som bor här och på sommrarna de som har sommarhus. Bor någon som läser min blogg i närheten? Haha. Två stycken vet jag ju nu, någon mer?

Arild

    Datum: 2011-06-20 • Klockan: 22:43:51
Canon EF-S 18-55/3.5-5.6
Ni ska få se mer miljöbilder imorgon på hur det ser ut! ;)
Hej! Är i skåne på sommarstället. Internet har strulat som fasen men efter x antal damputbrott funkar det! Hade glömt att nämna att jag skulle till skåne (bra bloggare?), ska vara här i en och en halv vecka. Uppdateringen kommer bli som vanligt (om internet är på bra humör dvs.). På vägen hit åt vi på MAX. Jag har alltid hatat den kedjan och kommer alltid att göra det...

Anledningar till att jag hatar MAX:
1. Sur personal
2. Långsam personal = en kvarts väntan på mat
3. Virrig personal som inte har koll på vad man har beställt
Tro mig eller inte men så har det varit på varenda j*kla "resturang" vi varit på. Min lillebror och pappa hatar det också men de tycker att det är KUL att kolla om MAX har förbättrats... Mcdonalds låg bredvid och de dissade den goda maten där. 

JAJA, tjenatjena, vi skrives imorgon!

"Vaniljsockerbulle"

    Datum: 2011-06-19 • Klockan: 19:24:33
Canon EF 50/1.4 USM

Idag har det bakats! Vaniljsockerbulle eller något sånt. Enkelt som en plätt att göra. Har varit sämst väder så det var ju ingen idé att gå ut, den enda gången idag som jag var utomhus var när jag skulle fota bilden ovan. Annars har jag ägnat dagen åt att lära mig GIMP, har ju photoshop men det skadar ju inte att kunna lite om gimp också.

Nu ska jag smaka på den där vaniljsockerbullen och titta på tv,
ha en bra kväll!♥

Mat

    Datum: 2011-06-18 • Klockan: 18:58:57
Canon EF 50/1.4 USM
Den här lördagen(?) får ni se två bilder på mat. Extremt spännande. Bild ett är på hundmaten som jag åt till frukost och bild två är den goda middagen.

Jag vaknade någon gång efter klockan 2 idag, bra jobbat! Inte gjort så värst intressanta saker idag som är värda att nämna så jag avslutar nu,

Hejssvejs!
PS! Nä, det är inte hundmat. Bara fullkornsflingor som lika gärna hade kunnat vara hundmat. DS.

Slutbetyg

    Datum: 2011-06-17 • Klockan: 13:46:52
Canon EF 50/1.4 USM
Det är dåligt väder och det har regnat sedan i morse. Men jag är lika glad för det! Nu när det är sommarlov kan man sova hur länge man vill och resten av dagen ligga och stirra upp i taket, man är nästan fri från måsten och man kan göra ingenting en hel dag. Nu när det dessutom regnar ute så kan man vara inomhus och se på film och för min del fira mina betyg genom att äta choklad (och göra ingenting).

Betygen kom ju igår och jag är faktiskt supernöjd! Man kan ju liksom inte göra mer än vad man kan och jag gjorde mitt bästa och då måste jag ju vara nöjd, right?
Mina betyg:
MVG i hemkunskap, geografi, samhällskunskap och teknik.
VG i bild, engelska, matte, spanska, musik, biologi, fysik, kemi, historia, religion, slöjd och svenska.
G i idrott.
= 270p (-10)
VI SKRIVES SENARE♥

Sommarlov

    Datum: 2011-06-16 • Klockan: 17:46:52
Jag har SOMMARLOV. Tack gud, klarade seriöst inte med mera prov. På de sista proven satt jag och log för mig själv, jag hade inte pluggat mycket till de proven och tyckte att det var spännande när man skulle gissa sig igenom provfrågorna. Sorgligt att skiljas från klassen man gått med i tre år och nu är grundskolan slut och skolplikten borta. Gymnasiet till hösten!

Jaja. Såg ut typ så här på den übertråkiga skolavslutningen

Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS
ignore mah face på tha första pic..
Efter skolavslutningen blev det mat på favoritresturangen. Lilla tavernan på olivedalsgatan (tror jag), grekisk helt awesome resturang. Betygen har ju kommit - de är hos pappa, 3 mil från mig. Men kommer teleportera dom hit idag ändå!

PUSSHEJ, see yoou later

PS! Min kamera tackar så hjärtligt för alla grattis-kommentarer. Hanhon går i genom en 1-årskris så alla grattisarna har fått hanhon på bättre tankar xD DS.

1 år!

    Datum: 2011-06-15 • Klockan: 14:51:55
Idag är ingen vanlig dag för det är min systemis 1-årsdag!! Känns som om jag precis har fått den, allt har gått så hiiiimlans fort det här året. På bilderna ovan ser ni hur glad min lille kamera är på sin födelsedag (den ser ju verkligen levande ut...). På bilderna syns ju även uppblåsta vattenballonger, remember? Tack till pappa för hans Pentax k-7 + något Pentaxobjektiv som jag gissar heter Pentax 50/1.7.

Ja, må den fota!
Ja må den fota!
Ja, må den fota uti massvis me år!
Javisst ska den fota!
Javisst ska den fota!
Javisst ska den fota uti massvis me år!
[enligt wikipedia ska det vara utropstecken överallt xD]


Allra första & andra bilden som togs den 15 juni 2010.

Dagen innan jag fick den i mina händer, haha!

Bal 2011

    Datum: 2011-06-14 • Klockan: 20:19:38
Sååå såg jag ut + nästan hela klassen samlad!
Det var ju bal för niorna igår. Klockan 17.00 möttes klassen på skolgården för att fotas, uugh. Blev hämtade av en buss och vi hade ingen aning om vart vi skulle. Kajskjul8 anlände vi till. Maten var helt okej men ganska... hm.. splittrad.. typ. Sen var det underhållning. Några från skolan sjöng och spelade, superfint. Efter det en kass men rolig "trollkarl". Under hela kvällen presenterades "årets xxxx", typ årets MVG-barn, sångfågel och massa andra nomineringar. Sedan var det dans i typ 2 och en halv timma. Balen slutade 24 men jag och Johanna drog hem vid typ 23.20. SÅ DET VAR DET. Jag överlevde, tjoohej. Nu är det bara en dag kvar och sedan avslutning.
Var på torget idag och köpte halva avslutnings"utstryrseln", åker dit imorgon efter skolan, igen. Och klockan 18 är det avslutning = SOMMARLOV FÖR TUSAN

HA DE GÖÖÖÖTT!

Bild i ögat

    Datum: 2011-06-14 • Klockan: 14:23:02
Enkel redigering: Hur man får en bild i ögat/irisen. Funkar i alla PS, jag har använt mig av Photoshop Elements 7.0.


1. Öppna en bild på ett öga i photoshop. Tryck sedan på "ctrl n"(PC) alt. "cmd n" (MAC) för att öppna en ny tom bild, jag väljer genomskinlig av gammal vana men det funkar med vit bakgrund också. 


2. Leta upp en bild som du vill ska vara i ögat. Jag sökte på google efter en bild. Öppna bilden i photoshop och dra den till den tomma bilden. 


3. Dra bilden på ögat till den tomma bilden, om det behövs får du förstora den (om du vet att photoshop automatiskt har förminskat den när du drog den till den tomma bilden).


4. Sudda ut irisen/där-ögonfärgen-är. Sudda ut pupillen om du vill men det är snyggare om pupillen är kvar. Flytta bilden som inte är på ögat om det behövs. 

5. När du har suddat klart och om pupillen ser lite matt ut för att du har suddat lite på den - markera pupillen och välj ludd på
5px (i remsan där uppe: Markera → Ludd). När pupillen är markerad, högerklicka och välj "lager via kopiera", då dupliceras
pupillen och det ser snyggare ut.  


KLART! (beskärde bilden lite i efterhand)

HOPPAS NI FÖRSTÅR!

Kungsö

    Datum: 2011-06-12 • Klockan: 19:43:56
Canon EF 50/1.4 USM
Tjeeeeenareee! Göteborg har haft fint väder idag, har ju regnat en del i veckan som gått. Men idag har det varit toppenväder. Har ingen som helst aning om vilken tid jag gick upp men borde ha gått upp sent för dagen har bara försvunnit. Åkte båt ut till Kungsö med pappa och min lillebror och stannade där i några timmar.

Det hände en liten kul/knäpp sak! Två tjejer i 6,7-årsåldern pratar, de har precis träffat varandra:
Tjej 1: Du fick mitt nummer va?
Tjej 2: Japp, här har du min mejladress. *ger lapp*
Fattar ni det komiska? När jag var 7 så liksom var det föräldrarna som bytte mobilnummer och inte jag och mina dagiskompisar och vem tusan hade egen mejl i förskolan?!
AJA. Ha en bra skolmåndag/sommarlovsmåndag! Vi skrives imorgon dåååvaa. :)

PS. Det var några som ville veta hur bilden i förra inlägget gjordes... ska försöka fixa det imorgon innan jag sticker iväg på niornas bal. OCH så ska jag försöka lista ut hur man gör print screen på PC, vet vilka knappar men vet inte vart print screenerna sparas. MEN DET LÖSER SIG.

Hemsk natt

    Datum: 2011-06-11 • Klockan: 20:33:05

Canon EF 50/2.5 Compact Macro
När jag har tråkigt brukar jag sitta och göra sånna här bilder i photoshop. Simpelt men kul. Någon som vill veta hur man gör? - lämna en kommentar.
Natten till idag var hemsk, trodde att jag skulle dö. Min mage värkte. Jag nästan sprang i säng och la mig för att när jag stod upp så gjorde det så sjukt ont. Min mage fortsatte värka som fasen och jag kunde inte ligga rakt utan var tvungen att ligga "vikt" på sidan hela natten. Lyckades somna vid fem i morse och när jag vaknade elva var den mesta värken borta. Men har hela dagen kunnat ana att det finns värk kvar. Det kan ha varit de belgiska jordgubbarna som orsakade värken för det var det ända "knäppa" som jag åt igår. Eller så är det något allvarligt, vi får se om magen ska spöka i natt igen.

Vågar föresten inte äta upp resten av jordgubbarna så om någon känner sig manad att äta dom kan ju den personen höra av sig så kan jag skicka dom via post! ;)

Jordgubbar

    Datum: 2011-06-10 • Klockan: 20:21:07
Canon EF 50/1.4 USM
Ser inte så exklusivt ut men sjukligt gott!

Härligt med fredag! Cyklade iväg till affären för att köpa jordgubbar och mjölkchoklad för kanske 20 minuter sedan. Smälte chokladen i micron och doppar jordgubbar i chokladen, muuuums! Sitter och tittar på finalen av talang 2011, brukar inte kolla på det programmet men det är ju final för tusan!
HA EN FIN FREDAGSKVÄLL

What makes the world go round?

    Datum: 2011-06-09 • Klockan: 20:58:23
Ni vet den knäppa låten "Money makes the world go round" från filmen "Cabaret" som antagligen många har hört. Jag har en ny version för oss fotonööördar: 

"Fisheye makes the world go round". True, true, true. Mycket bättre version av den låten! Eller vad tycker Ni? 



Lite shopping

    Datum: 2011-06-09 • Klockan: 18:31:59
Hejsan där ute i stugorna (lägenhet, slott, villa, tält, husvagn, osv..)! De timmarna som jag har varit borta från bloggen har jag spenderat i skolan och på tre olika shoppingcentrar. Allum, Frölunda Torg och Nordstan...


HÄR ÄR LITE AV DET SOM JAG KÖPT INOM DE NÄRMSTA 24 TIMMARNA:
Klänning - Vero Moda 399:-
Shorts  - New Yorker 319:-
Shorts - Gina Tricot 299:-
Magtröja - Bik Bok 199:-
Linne 1 & 3 - Gina Tricot 99:-/st
Linne 2 - Vila 179:-

Sen så har jag köpt typ strumpor, örhängen, concealer, underkläder och sånt där. Måste köpa kläder till skolavslutning också, uuh.. Ska åka in i helgen för att köpa det + lite saker som jag glömde köpa. Typ nagellack och något mer som jag inte kommer på nuuuu.

HEJDÅ

Intetsägande

    Datum: 2011-06-07 • Klockan: 20:58:44
Canon EF 50/1.4 USM
Intetsägande bild på denna intetsägande dag.
Har varit hemma idag för att bli helt frisk vilket jag är nu, tjohej. Idag har jag sovit, druckit juice, ätit yoghurt, tittat på Black Swan (var ensam hemma så det var ju lite läskigt i mellanåt. Var iaf suuuper, se den!). Förut försökte jag helt radom blåsa upp en vattenballong, efter ett antal försök lyckades jag, kände att ni behövde veta det, det är alltså inte omöjligt med luft i vattenballonger. 
Imorgon blir det skola för min del, efteråt bliiiir det Allum,

CHAO

Rastlöshet

    Datum: 2011-06-06 • Klockan: 19:01:43
Canon EF 50/1.4 USM
David fick vara med för att han ville det.

Gick omkring och tänkte hur jag skulle få tiden att flyta på. Bärde ner Selma till nedervåningen utan anledning, hon sprang upp till övervåningen direkt efter att jag släppte ner henne, värt. Fick idén att spela wii och startade Mario Kart, skrek ut x antal svordomar när jag föll ner i lavan, när någon körde om mig eller bara för att få alla andra medtrafikanter i spelet att akta sig. Tröttnade efter tre lopp och nu vet jag inte vad jag ska göra, igen.

Livet är svårt utan måsten och press från skolan, det sista provet är ju gjort och betygen sätts i morgon, yeeaaaah!

Långhelg

    Datum: 2011-06-06 • Klockan: 16:37:22

Canon EF 50/1.4 USM


Hej. Mår lite sisådär, är förkyld och för varm för att göra någonting. Efter att Johanna hade åkt hem i fredags var jag och mamma och städade i mormors tomma gamla lägenhet (hon has moved). Eller jag gick runt och sjöng, det ekade liksom. Efter det duschade jag lite stressat, packade lite mer stressat och for iväg till Linnéa. Kom hem igår och mådde dåligt, internet funkade inte, tittade på sjukt dåliga tv-program, såg big brother-finalen. Idag har jag gått runt och svettats och klippt av ett par byxor, druckit ramlösa och fastnat i soffan(bokstavligt). Det är så sjuuukt varmt!


Nu ska jag krya på mig själv och... vänta på mat, haha!

Godiiiis!

    Datum: 2011-06-02 • Klockan: 18:07:23
Canon 18-55/3.5-5.6

Hej och hoppas ni har en trevlig.... kristihimmelfärdsdag ledig dag! Vi cyklade iväg till mataffären och köpte godis för att fira....eehm. ...ledigheten! Egentligen måste man inte ha en anledning till att äta godis för det har vi inte haft på hela veckan till att köpa jordgubbar och glass... men men. 

Ha en fortsatt trevlig kristen ledighetsdag!

Första juni!

    Datum: 2011-06-01 • Klockan: 20:35:32
Det är första juni idag!! Och det betyder sommar, dessutom är värmen tillbaka. Idag på rasterna som skapades på grund av massa inställda lektioner åkte jag och Johanna iväg med mopparna, häärligt. Köpte jordgubbar, igen.... Efter skolan åkte vi hem till min mamma och hon ska sova över idag och imorgon, tjoohej! Vi åt jordgubbar till efterätt förut också, haha!
Vi tittar på Glee at the moment och nu säger jag hejdå,

have a naajjjs onsdag!