MOT 2012

    Datum: 2011-12-31 • Klockan: 19:25:13

Vi skrives nästa år. Ha en bra kväll!♥

SVAR PÅ FRÅGA

    Datum: 2011-12-31 • Klockan: 14:45:04
Tänkte ta upp en fråga jag fick in här. Du som frågade hade ingen blogg eller så, så jag får svara i ett inlägg istället.


Svårt att veta vad ditt problem är egentligen.
Hade underlätttat om du skrev vilket objektiv du använder. Kameran känner inte direkt av vad du riktar den mot, egentligen bara hur mycket ljus det finns. Det kan bero på att objektivet du använder har en dålig närgräns, dvs att objektivet inte klarar av att fokusera på föremål som är alltför nära linsen. Det kanske behövs ett längre avstånd mellan dig och kameran. Så du får helt enkelt sätta på självutlösare och ställa kameran på ett stativ/bord/etc och fokusera manuellt där du ska ställa dig och sedan trycka på avtryckaren och ja, ställa dig beredd. Fjärrutlösare är annars bra att ha när man fotar självporträtt, enklare att få fokus på dig själv då. Hoppas du löser problemet!
Btw, har du kollat så att minneskortet inte är fullt?

MIN KLÄDSTIL

    Datum: 2011-12-30 • Klockan: 19:37:22


Jag har aldrig varit en sådan tjej
som springer omkring med fingrarna fyllda med ringar och armarna täckta av vackra armband. Umgicks mycket med killar när jag var yngre och gillade att gå omkring i munkjackor. Jag är fortfarande inte särskilt tjejig av mig och undviker helst att gå omkring i sockersöta toppar och kjolar. Undviker skor med klackar osv. Tycker inte att det passar på mig liksom. Men när jag gick omkring i Nordstan häromdagen och skulle köpa kläder inför julafton gick jag in på Ur&Penn och köpte mig ett par eller man kanske säger en earcuff. Vet inte var någonstans jag hade tankarna men så blev det.
På grund av detta så anser jag inte att det ger någonting att lägga ut "dagens outfit" några gånger i veckan, även om jag hade velat det. Jag hade gärna haft ett lite större intresse för kläder och älskat att shoppa. Men det kanske kommer i framtiden? Men har gjort ett framsteg i alla fall när det gäller kläder. Jag har aldrig riktigt kunnat förklara min stil och tagit på mig lite vad som helst. Nuförtiden försöker jag hålla mig till lite mer... coolare kläder, inte så söta klädesplagg liksom. Håller mig borta från alltför ljusa färger. En lite rockigare stil kanske. Snygga och coola t-shirts gillar jag.
Det där var alltså min ganska så långa förklaring av min klädstil. Skulle kanske skapa en kategori vid namn "Lär känna mig"? Haha, någon som orkade läsa?

RUMALLERGI

    Datum: 2011-12-30 • Klockan: 12:58:42
Eh, omotiverad bild på ifååånes + en kakelugn. 
Då är jag ensam igen! Eller nja. Mormor är här, hon sitter bredvid mig och löser korsord. Har även blivit säkrare på en sak - jag är allergisk mot någonting i mitt rum. HAHA. Jättekul, verkligen. Antagligen någonting som finns i träpanelerna på väggarna. Detta är alltså inte rummet som jag visade i en video, har skilda föräldrar. Urk, så ska antagligen sova i soffan inatt, hahahahahahahahahahahahahaha. Hejdå!

MAINSTREAM HEART

    Datum: 2011-12-28 • Klockan: 20:17:10

HEEEEEEJ.
Ursäkta för mitt sämstiga bloggande men the Linnéa är här osv. Bestämde oss förut för att fota liknande bilder som jag fotade i januari detta året, LÄÄÄNK. Ingen som minns? HEH. Här ovan ser ni i varje fall ur det hela blev. Och jösses vad jag älskar er, trololo, hej alla nya (och gamla) läsare, you make my day, puss.

DET VAR FAKTISKT SNÖ EN GÅNG I TIDEN

    Datum: 2011-12-27 • Klockan: 03:32:05

Borde sova men min dygnsrytm har fuckat upp sig.

DON'T BRING FLOWERS

    Datum: 2011-12-26 • Klockan: 20:24:23
Canon EOS 500D + Canon 50mm f/1.4 + Canon Speedlite 430EX II
Riktade blixten rakt in i fejset för en gång skull. Blev lite smått blind på kuppen också tror jag.

Gick upp vid klockan ett idag och tog på mig min sparkdräkt och kände mig allmänt risig, hemsk och jobbig. När jag sedan i alldeles för många timmar hade suttit och gjort absolut ingenting så kände jag att jag var tvungen att göra något. Så jag bestämde mig för att ta lite självporträtt. Gillar egentligen inte att fota mig själv men det är kul att ha när man blir äldre antar jag. Och det finns inget annat att fota så ja, här har ni mig. Ska kanske nu på lovet köpa film till den analoga kameran btw, wiiie. Pöws.

SPÅR

    Datum: 2011-12-26 • Klockan: 14:26:51


SPARKDRÄKT

    Datum: 2011-12-25 • Klockan: 15:43:04

Jag fick en OnePiece igår. Gaaalet mys. Hela ser ut såhär. Dock jobbigt när man ska gå på toa, trololo. Så nu i fortsättningen kommer jag springa omkring som en jättebebis i sparkdräkt här hemma. Mohaha.

JUL 2011

    Datum: 2011-12-25 • Klockan: 02:22:45
Liiite bilder från dagen.

Kör på lite nattbloggning då! Klockan är efter midnatt och julen 2011 är över. Dagen har väl varit skön och så. God julmat, laxen är bäst. Och aladdinasken får icke glömmas, där är gräddnougaten favoriten. Önskade mig endast pengar, mohahaha. Fick pengar! Men även lite andra saker, typ världens mysigaste filt bland annat. Och en till sak som jag kanske visar på bloggen senare idag. Men jag hoppas att ni hade en fin jul!

JULENS

    Datum: 2011-12-24 • Klockan: 11:16:19
Tröjan är från Gina Tricot & byxorna från Only.

MEEEEEN HEEEEEEJ. Well, hoppas att ni får en underbar jul med era nära & kära. God mat, skratt och massa mys! Och ni har varit snälla i år, right? Jag ska snart åka iväg till kusinerna för jullunch och så vidare. Men uppdaterar kanske senare om jag hinner! GOD JUL.

MITT RUM I VIDEOFORMAT

    Datum: 2011-12-24 • Klockan: 00:24:39

En liten video till er där jag visar mitt rum!

100+

    Datum: 2011-12-23 • Klockan: 14:06:08
HAFbassfnaretamoethuuuh. <- så känner jag just nu. Det är galet, denna blogg har nu över 100 följare via bloglovin. Trodde aldrig att så många skulle läsa min blogg. Började blogga för att jag ville kunna gå tillbaka och minnas vad jag har gjort osv. Sedan blev bloggen en utmaning för fotandet och det har utvecklats till just denna bloggen. Och åh, det var allt. Ni är grymma. Tack!

FÄRG

    Datum: 2011-12-22 • Klockan: 22:10:59
Från november.

HAR DU VARIT SNÄLL I ÅR?

    Datum: 2011-12-22 • Klockan: 16:15:01

Sitter inne i mitt rum med clementiner och julmusik, det pågår hemlighetsmakeri, mohaha. Nej, men ungegfär så. Var och köpte julklappar förut i alla fall. Dock inte allt, behöver fortfarande kläder till julafton så ska in till stan med min kära Assal imorgon. Men det är mys! Hajdo. Skrives latero.

DU ÄR MIN PUDDING

    Datum: 2011-12-21 • Klockan: 16:06:47

Att göra chokladpudding är inte särskilt svårt. Gjorde det häromdagen på mammas begäran. Det stod ungefär såhär "Häll i några deciliter mjölk tillsammans med kakao, socker och något annat skoj och låt det koka upp. Häll sedan i lite vanlijsocker + något annat och låt det stelna i kylen i 3h.". Så om ni vill göra något enkelt och gott så är chokladpudding super. Fast ja, kolla upp ett riktigt recept istället, eh. HAHA.
Och hej alla nya följare, gaah, sjukt. Snart 100. Puss!

ROSA NOS

    Datum: 2011-12-20 • Klockan: 21:05:44
Canon 50mm f/1.4 + Canon Speedlite 430EX II
Hemma från Göteborgsoperan nu, julshowen var awesome. Det var en jäkligt bra barnkör och en grym vanlig kör, dansare, en tomte, små nissar. Allt var bara wohagah. Men ska faktiskt ta och sova nu (vad händer?), men först titta på julkalendern, tihi. *catrine goes child mode*.

LITE ABSTRAKT

    Datum: 2011-12-20 • Klockan: 14:21:50

OCH DÅ VAR DET JULLOV. Gaaah, så jäkla skönt. Men ja. Ska till Göteborgsoperan senare för att kolla på någon julshow så det blir väl kanon antar jag. Fotoförbud dock så ni får väl använda fantasin. Mehehe, kanske uppdaterar med någon bild senare, eller något sådant. TJARÅ.

BLOGGA OCH RÄDDA LIV I JUL

    Datum: 2011-12-19 • Klockan: 12:20:21
Foto: Unicef / Foto: Unicef - Pelle Bergström

Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera.
Saker som vi tillsammans kan leverera. Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.
Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.

SC: Christmas Feelings

    Datum: 2011-12-18 • Klockan: 21:00:00

Jag,
Louise, Towe, Lovisa, Anna och Emma har tillsammans startat en fotoutmaning, Sunday Challenge, där vi varannan söndag tolkar ett bestämt tema. Här hittar du vår flickrgrupp om du vill kika på de andras bidrag eller så klickar du på namnen här ovanför. Utmaningen varar i ett år. Enjoy!

OCH SÅ KOM SNÖN ÄNNU EN GÅNG

    Datum: 2011-12-18 • Klockan: 14:22:27


JULGRAN!

    Datum: 2011-12-17 • Klockan: 17:23:34
Klädde granen lite tidigare än vanligt i år. Så jag och min lillebror sprang runt granen och hängde kulor. Eller ja, han hängde upp t.ex en lila kula och jag tog ner den igen... lol. Är perfektionist när det gäller vissa saker. Eh. Hoho, aja. Kan väl inte säga att jag älskar julen men det är ändå lite mysigt. Men ni får ha en mysig/rolig/fin lördag så skrives vi!

TOMTAR I HUSET

    Datum: 2011-12-16 • Klockan: 18:22:54


Tomtarna har dykt upp i huset nu, wiiee! Ha en bra fredag!

VIDEO: SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN 2/2

    Datum: 2011-12-16 • Klockan: 09:13:34


Del 2/2 av svaren från frågestunden!






IMORGON ÄR DET FREEEEDAG

    Datum: 2011-12-15 • Klockan: 21:41:36
Två instagrambilder från veckan som gått. Bild 1, idag i Valhalla. Och bild 2, min och Assals mössprovning på Lindex i tisdags.

Har varit en fin dag, notera: inte vädret. Stack in till skolan imorse för att göra ett matteprov - efter det gick jag och simmade på Valhalla - åkte hem och spelade in videon med svaren från frågestunden & sedan åkte jag till Frölunda Torg och köpte mascara (INTE vattenfast för en gångs skull som jag haft i ett år nu). Har försökt ladda upp frågesundsfilmen på youtube 4ggr nu, får lite smått damp, men jag ger mig inte! Ha en finipin morgondag och så. 


http://www.youtube.com/watch?v=qcYTzV4HCyk

GLITTER

    Datum: 2011-12-14 • Klockan: 21:54:44
Tamron 90mm f/2.8

Julpyntar lite i bloggen med bilder dvs. Och en fundering, gillar ni texlösa inlägg?

PRATAR I SKOLAN - VIDEO

    Datum: 2011-12-14 • Klockan: 13:27:31

Jag pratar ut... i skolan... om livet.
(nej men jag väntar på att historian ska börja och ja. kul med längre parentes än huvudtext osv.)

LUCIA

    Datum: 2011-12-13 • Klockan: 22:02:00
13 december - Lucia.
Ska återgå till det eviga mattepluggandet nu. Det är så roligt så att jag nästan skrattar. Seriöst, ja. Jag läser ett tal och finner något i talet kul och börjar skratta. Kul liv.

IPHONESKAL

    Datum: 2011-12-13 • Klockan: 15:39:51

Beställde hem ett superduperawesome skal från skal-man.se.
Fick hem det idag - och gooosh, älskar det. Om ni tycker att detta skalet var något som ni måste ha så kan ni beställa det här.
Ska försöka få ihop ett till inlägg idag, det behöver bli lite bättre uppdatering här känner jag! Dessutom så glömmer jag bort att skriva vad jag gör egentligen. Och detta ska ju vara en vardaglig fotoblogg... Bland annat så igår var jag på sjukhuset vilket jag helt glömde bort att berätta. Kan berätta mer om varför jag var på sjukhuset i ett annat inlägg någon dag!

IN THE FIRE

    Datum: 2011-12-12 • Klockan: 18:42:29

Från november.

SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN 1/2

    Datum: 2011-12-11 • Klockan: 19:41:00

Delar upp frågestunden i 2 delar. Här kommer del 1! Del 2 blir en video. :)

 

 

Vad tycker du är roligast att fotografera & varför?

Jag tycker att det är roligast att fotografera människor och natur. Landskap är kul. Och även att fota vardagen, naturliga saker och så. Det är roligt... bara för att det är det, heh.

 

 

Vilken skola går du på?

Munkebäcksgymnasiet i Göteborg.

 

 

Vad älskar du? (Bara en sak)

Att skratta.



Vad hatar du?

Alldeles för mycket. ♥



Vad gör dig glad?

När folk jag tycker om är glada, komplimanger, när jag lyckas med något och kramar.



Vad gör dig ledsen?

När folk jag tycker om är ledsna.



I vilket program redigerar du i?

Jag gör det mesta i Camera Raw. Men ibland Adobe Photoshop CS5.



Vilken är din största dröm?

Jag har väl mer små drömmar som handlar om den närmsta tiden. Men t.ex. att veta vad jag vill göra i framtiden - det är så svårt. En dröm är även att åka på en fotoresa och bara fota, fota, fota.



PÅ vilket humör är du nu?

Helt okej för att vara söndag!



Hur lång är du?

165 centimeter.



Vilken är din favoritmaträtt?

Lax.



Vilken färg har din tandborste?

Grön.



Vad tycker du om den där tjejen Louise Jörgensen?

Hon är bäst. ♥



Har du blogg?

Nej?



Du gillar lax va? Men vad är godast enligt dig, typ varm/kallrökt osv?

Älskar. Lax i ugnen är awesome. Och kallrökt är också sjuuukt gott - favoriten på julbordet är kallrökt, mhm.



Antingen eller:

svart/vit

cola/fanta

Nikon/Canon

sommar/vinter

fest/hemmakväll

sjön/havet



Ditt favoritobjektiv av dina egna?

Canon EF 50/1.4 USM.



2. Drömkamera & utrustning?

Det perfekta hade varit en Canon EOS 5D Mark II tillsammans med Canon EF 24-70/2.8 L USM. Gaah.



Favoritapp?

Twitter, Instagram och Camera+.



Hur gör du din design?

Jag gör min design själv. Googlar eller kollar på designadinblogg om det är något som jag inte vet hur man gör.



Ditt bästa fototips?

Bästa.... att se till att fokusen ligger rätt och att skakningsoskärpa är någonting som man verkligen inte vill ha. Så man får se till att åtminstone ligga över 1/60sek om man inte använder stativ då.



Hur länge har du bloggat?
Jag har haft två bloggar. Började i maj 2010 på devote men gick över till blogg.se i januari 2011.
Och... tack för allt beröm, ni är bäst!♥ Videon kommer upp i veckan någon gång.

STJÄRNA

    Datum: 2011-12-10 • Klockan: 19:05:09

Har det nu lite julmysigt på mitt rum. Även pappersskit kan vara fint. Ha en fin kväll. ♥

FISK & HUND

    Datum: 2011-12-09 • Klockan: 18:53:35
Har bloggat uruselt den senaste tiden så ni får nu ta del av fyra fula bilder på mig själv (och ni får även en bild där ni kan bli avundsjuka, hehahohi). Bra va? Heh.

Idag är det fredag vilket betyder helg. Välförtjänt helg, klarade den extremt jobbiga veckan. Brukar inte kolla på idol men idag är det final och jag vill inte känna mig osvensk så ska faktiskt ta och kika på det... och vräka maltesers till jag mår illa & dricka Ramlösa tills jag pissar på mig. Men ska skypea med skånetösen nu, ha en kanonfredag!

FRÅGESTUND

    Datum: 2011-12-07 • Klockan: 19:35:47

Yepp, frågestund. Snön försvann idag & lika så mitt humör. Därför så slänger jag in en frågestund här och nu. Något du undrar? Fråga vad som helst. Seriösa frågor, galna frågor, korkade frågor - you decide. Avslutas i helgen då jag svarar på frågorna i en video eller i ett inlägg. :)


DET FÖRSTA SNÖFALLET

    Datum: 2011-12-06 • Klockan: 14:16:02

Den första snön har kommit! Eller... under dagen så har snön förvandlats till isklumpar. Men ändå, vita landskap! Det var väl det som har varit positivt med den här dagen. Nu ska jag läsa historia, cirka 50 sidor, kul. Hajdo.
Ooooch btw, skulle en frågestund vara uppskattat?

SC: Coldness

    Datum: 2011-12-04 • Klockan: 21:00:00
Veckans tema var coldness, man kan ju inte direkt säga att vädret var det bästa för temat... Det var 6 plusgrader och det spöregnade/haglade med små uppehåll. Men man kan i alla fall säga att jag försökte så gott som jag kunde!

Jag,
Louise, Towe, Lovisa, Anna och Emma har tillsammans startat en fotoutmaning, Sunday Challenge, där vi varannan söndag tolkar ett bestämt tema. Här hittar du vår flickrgrupp om du vill kika på de andras bidrag eller så klickar du på namnen här ovanför. Utmaningen varar i ett år. Enjoy!

MAN KAN GÅ I SHORTS ÄVEN I DECEMBER

    Datum: 2011-12-04 • Klockan: 15:14:54


LITE RÖTT & SÅDANT

    Datum: 2011-12-03 • Klockan: 15:15:57

Gjorde lite snabba ändringar i bloggen.
Kanske lite jobbigt att komma in på en blogg med höstbilder i headern när man vill ha julkänsla? Eller vad vet jag. Men whatever. En lite rödare blogg. Kommer ändra igen då jag får några bilder på snö eller liknande. För här regnar det, är plusgrader och är allmänt omys. Tack vädergud...... <3

LÄDERCONVERSE

    Datum: 2011-12-02 • Klockan: 19:55:53

Mina nya vinterskor - läderconverse.
HEHE. Kunde inte hålla mig. Vi kan väl kalla dessa för vinterskor? Ja.
Here's my story: åkte iväg för att köpa ett par vinterskor. Jag har alltid hatat att gå i skobutiker och var därför hur otaggad som helst. Så jag gick in i en skobutik, såg mig omkring, gick ut. Gick in i nästa. Där fick jag nästan panik. Kan man ha skobutiksfobi? Skofobi? För att skor är så jäkla fult. Jag hatar skor. De enda skorna som jag klarar av är Converse så japp, det råkade ju bli ett par Converse. Mitt 8:de par? Tror det... blir ruinerad.

JULKALENDERN HAR BÖRJAT!

    Datum: 2011-12-01 • Klockan: 15:13:29

DET ÄR FÖRSTA DECEMBER IDAG!!!
November är slut! GAAAH. Min hatmånad är över. Men dagen var väl chill. Vaknade upp och var superexalterad över att julkalenderns första avsnitt skulle sändas. VEM TITTAR INTE?! Sedan sjöfartsmuséet med klassen och sedan blev det Thai med Assal, Tess & Lovi. Sedan fick vi veta att skolan skulle stängas idag & på fredag pga säkerhetsskäl.
Så japp, imorgon är det bara att plugga hemma & senare åka till mamma som gäller! Pusshej. Ni måste kolla på julkalendern... det är en order.