Svar på lite frågor

    Datum: 2011-05-25 • Klockan: 20:49:20

Har fått in tre frågor som jag tänkte svara på :)

 


Det är ett "allting-objektiv", allround liksom. Passar väldigt bra till porträtt och för att fota när det inte finns så mycket ljus. Köpte det för att bländaren var så stor och för objektivet hade fått superbra recensioner när det gäller bildkvalité. Dock passar det inte så bra som just macro eftersom närgränsen (så nära som man kan komma till motivet) inte är så värst bra. Har ett annat macro-objektiv och det räcker med det. ;)

Hela min kamerautrustning hittas HÄR.

 



Bländaren i ett objektiv avgör hur mycket ljus som släpps in. Vid en stor bländare, litet bländartal, till exempel 1.8 släpps det in mycket ljus. Objektivet är väldigt öppet. Man kan jämföra det med gardiner i ett fönster. En stor bländare är när gardinerna är helt öppna, då kommer det in mycket ljus, eller hur? Vid en liten bländare är öppningen i objektivet inte så stor, gardinerna är mer fördragna och det kommer inte in så mycket ljus. Bländaren avgör också hur mycket som är i fokus. Vid en stor bländare är det inte mycket som är i fokus, om du tar kort på en blomma blir bakgrunden oskarp. Om du tar med en liten bländare blir både blomman och bakgrunden skarp.

Skrev ett inlägg om kamerainställningar för ett tag sedan (LÄNK)





Först och främst, tack så jättemycket!! :D Hmm... är det fler som har problemet med att bilderna är förstora? Testa att uppdatera sidan när du är inne på min blogg. Om du fortfarande ser den gamla designen är bilderna förstora men i den nya ska inte bilderna vara förstora. Somsagt, är det fler som har det problemet?

Såhär ska det se ut:

[klickbar bild]



Undrar du något är det är bara att fråga! ;)

   Innan du kommenterar:
   - Jag fotar med en Canon EOS 5D Mark II, du hittar hela min utrustning om du klickar på "kamera" längst upp i menyn.
   - Nej, jag gör inte bloggdesigner men är dock öppen för frågor.
   - Nej, jag vill inte göra något bloglovin- eller länkbyte.
   - Nej, jag vill inte vara med i dagens blogg eller ställa frågor i din frågestund. Tack!



Kommentarer
linnea (FOTO)

sv: hahha vad kul då kommer ditt objektiv få en lillebror snart hoppas ja :D

2011-05-25 @ 21:42:45
URL: http://enlinnea.webblogg.se/
Anna

Tack så mkt! Smart som man är, hade jag glömt att uppdatera sidan, nu är bilderna rätt storlek, och designen är jättefin!

2011-05-25 @ 23:16:59
Anonym

hej. fin blogg:)

allt bra?

kolla in vad jag säljer

2011-05-26 @ 01:06:20
URL: http://striperellis.blogg.se/
Linnea (FOTO)

sv: ska verkligen inte glömma det :D men du asso min blogg har typ pajat helt totalt med designen så om du skulle kunna hjälpa mig med den :D göra så att den blir så så att headern sitter i hop med nederdelen :D

2011-05-26 @ 17:45:20
URL: http://enlinnea.webblogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback