Fototips: Fota blommor

    Datum: 2011-05-02 • Klockan: 21:02:15


Idag var en helt okej måndag, brukar tycka illa om måndagar men iiicke. I eftermiddags sprang jag runt som en galning i trädgården hos mamma, en vecka sedan jag såg den och nu så hade blommor kommit öööööverallt. Vår trädgård är som en blombutik, mamma är en blomgalning, så det är ju lite passande när det finns en kamera i närheten... hohoh. Offrade hela mig själv typ, låg ner i rabatten. VILKET MAN SKA GÖRA.


Fototips: När du tar bilder på blommor och sådant blir det oftast bäst när du tar från en vinkel som man inte ser dagligen. Till exempel ska du kanske istället för att ta kort på blomman ovanifrån(som man oftast ser blommor ifrån) så kan du ta från sidan eller varför inte underifrån. Gör bilden mer intressant. Var inte rädd för lite jord liksom...

Då kan vi ju samtidigt flika in att du ska ha en så stor bländare som möjligt, litet bländartal, t.ex 1,8 eller 2,8, så att bakgrunden blir suddig medans huvudmotivet är i fokus. Om du har något som reflekterar i bakgrunden eller något som lyser kan en fin bokeh göra bilden finare, första bilden. Testa motljus också, det är fiiint.


[exempel på bild tagen idag underifrån]


Det finns massa mer att säga om det och många visste det säkert redan men till er som inte tänker på sådant kanske får någon nytta av tipset :)

   Innan du kommenterar:
   - Jag fotar med en Canon EOS 5D Mark II, du hittar hela min utrustning om du klickar på "kamera" längst upp i menyn.
   - Nej, jag gör inte bloggdesigner men är dock öppen för frågor.
   - Nej, jag vill inte göra något bloglovin- eller länkbyte.
   - Nej, jag vill inte vara med i dagens blogg eller ställa frågor i din frågestund. Tack!



Kommentarer
Tea

Bra tips! :)

2011-05-03 @ 07:23:44
URL: http://teajohnsson.blogg.se/
sofie

jättefina bilder!

2011-05-05 @ 23:42:23
URL: http://sofiesanden.wordpress.com/
Becka [fotoblogg]

Otroligt fina bilder, älskar dem!!

Eftersom du är intresserad av foto kanske du är intresserad av min fotoblogg full med coola, vackra & bra bilder!

Kolla in & kommentera vad du tycker om bilderna :D

Gillar du bilderna - följ bloggen!♥

Kramar♥

2012-03-28 @ 18:56:30
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback