SVAR PÅ FRÅGA

    Datum: 2011-12-31 • Klockan: 14:45:04
Tänkte ta upp en fråga jag fick in här. Du som frågade hade ingen blogg eller så, så jag får svara i ett inlägg istället.


Svårt att veta vad ditt problem är egentligen.
Hade underlätttat om du skrev vilket objektiv du använder. Kameran känner inte direkt av vad du riktar den mot, egentligen bara hur mycket ljus det finns. Det kan bero på att objektivet du använder har en dålig närgräns, dvs att objektivet inte klarar av att fokusera på föremål som är alltför nära linsen. Det kanske behövs ett längre avstånd mellan dig och kameran. Så du får helt enkelt sätta på självutlösare och ställa kameran på ett stativ/bord/etc och fokusera manuellt där du ska ställa dig och sedan trycka på avtryckaren och ja, ställa dig beredd. Fjärrutlösare är annars bra att ha när man fotar självporträtt, enklare att få fokus på dig själv då. Hoppas du löser problemet!
Btw, har du kollat så att minneskortet inte är fullt?

   Innan du kommenterar:
   - Jag fotar med en Canon EOS 5D Mark II, du hittar hela min utrustning om du klickar på "kamera" längst upp i menyn.
   - Nej, jag gör inte bloggdesigner men är dock öppen för frågor.
   - Nej, jag vill inte göra något bloglovin- eller länkbyte.
   - Nej, jag vill inte vara med i dagens blogg eller ställa frågor i din frågestund. Tack!



Kommentarer
sonja

Kan det inte vara så att om man har självutlösare så blinkar den rött? eller jag kanske tänkte fel, höhö :D

2011-12-31 @ 15:58:32
URL: http://zlokka.blogg.se/
svar på svar hehe

Om jag skaffar ett objektiv som är bättre "på närbild" kan jag rikta den mot mig då o ta bild? Och kan man få en bra bild/skärpa om man inte använder blixt? Allt blir så suddigt utan blixt..

2012-01-01 @ 23:20:08

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback